piątek, 19 października 2012

Refleksja ze spaceru, aczkolwiek nie po Barcelonie



Kilka lat temu zamieszkałam na jednym z licznych, nowopowstałych, ogrodzonych, podobno nawet strzeżonych osiedli. Podkreślam słowo ‘nowopowstałych’, bo oznacza to, że teren został wcześniej gruntownie przekopany i istniejąca na nim wczesnej flora miała małe szanse na przeżycie. Tzw. zieleń jest sadzona od nowa i miną lata zanim zmieni się w reklamowane ogrody.

Nie mam zdjęć oryginalnych drzew, 
ale wyglądały mniej więcej tak

Podobnie było i w moim przypadku. Drzewka i krzewy powoli pną się w górę. Jednak kiedy się tu wprowadziłam, wzdłuż ogrodzenia z jednej strony działki rósł piękny szpaler wysokich na kilka pięter topoli. Nietrudno domyślić się jak wiele lat musiało upłynąć, żeby osiągnęły swoje rozmiary. Fakt, że na wiosnę pyliły niemiłosiernie i moja kanapa wyglądała, jakby ktoś po niej paczkę waty rozprowadził, ale topole wyglądały wspaniale i dodatkowo zasłaniały widok na pobliską trasę szybkiego ruchu, jak również tłumiły trochę dobiegający z niej hałas. I oczywiście szumiały… Cudownie szumiały nawet przy niewielkim wietrze.

Aż pewnego lata, chyba ze dwa lata temu, przetoczyło się tu w okolicy kilka nawałnic i połamało konary, a nawet powaliło jedno drzewo. Na szczęście nie było żadnych szkód, ale wtedy podniosły się głosy sąsiadów – topole trzeba wyciąć!!! I niestety, ich los został przypieczętowany. Jakiś rok, a może ciut więcej temu, pewnego wiosenno – letniego poranka obudził mnie dźwięk pił tarczowych i dosłownie w dwa dni drzewa zniknęły z mojego krajobrazu za oknem. Do dziś nie mogę się przyzwyczaić.

Ale idąc ostatnio wzdłuż tej alei zaobserwowałam, że z pozostawionych pniaków wyrosły gałęzie, niektóre dorównują mi już wysokością. I tak sobie pomyślałam, że dzielne topole nie poddały się ludzkiej głupocie. Odradzają się jak feniks z popiołów i zaczynam im kibicować. Nie wiem, ile lat minie, zanim zasłonią znowu widok na trasę toruńską, ale chyba wezmę z nich przykład i też nie dam się przeciwnościom losu. 

Gałęzie wyrastające z pniaka
Odradzający się szpaler topoli





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz